Jak dostać się do szkół filmowych? (cz. 2 – Katowice)
W Katowicach znajduje się tylko jedno miejsce kształcenia dla przyszłych filmowców, ale za to jakie! Szkoła Filmowa im. Krzysztofa Kieślowskiego, to jedna z dwóch w Polsce publicznych uczelni kształcących w kierunkach filmowych. Do jej absolwentów należy wielu nagradzanych twórców, o których mogliście w ostatnich latach usłyszeć, między innymi Agnieszka Smoczyńska (,,Córki Dancingu”, ,,Fuga”), Piotr Domalewski (,,Cicha Noc”, ,,Jak najdalej stąd”), Maciej Pieprzyca (,,Chce Się Żyć”, ,,Jestem Mordercą”, ,,Ikar: Legenda Mietka Kosza”) oraz Paweł Maślona (,,Atak Paniki”).
Szkoła oferuje nauczanie w kierunkach takich jak:
- Reżyseria
- Organizacja produkcji filmowej i telewizyjnej
- Realizacja obrazu filmowego, telewizyjnego i fotografia
- Creative management in new media.
Wymagania:
Reżyseria (studia stacjonarne, I stopnia)
Rekrutacja odbywa się na podstawie nadesłanych prac oraz egzaminu wstępnego. Wymagane prace to:
- Jeden scenariusz filmu fabularnego (30 minut – ok. 30 stron pisanych czcionką Courier New, wielkość 12 pkt)
- Dwa projekty filmów dokumentalnych, w tym jeden oparty na własnych doświadczeniach, drugi dowolny
- Autoportret fotograficzny
- Cykl dziesięciu fotografii opisujących świat, w którym żyje kandydat
- Inne dowolne prace własne (film, literatura, sztuki plastyczne).
Egzamin wstępny składa się z dwóch etapów:
ETAP 1
- Egzamin pisemny: zadanie analityczno-scenariopisarskie - analiza podanego tekstu oraz zastosowanie się do poleceń Komisji w zakresie materiału.
- Egzamin ustny: zadanie plastyczne – inscenizacyjne – przy użyciu dostępnych rekwizytów oraz z pomocą operatora (studenta kierunku Realizacja obrazu) należy zbudować kadr.
- Egzamin ustny: obrona prac własnych (teczka) – rozmowa o wszystkich złożonych projektach.
ETAP 2
- Zadanie dokumentalne – reportaż – realizacja fotoreportażu na zadany temat. Zdjęcia muszą ułożyć się w opowieść.
- Zadanie inscenizacyjne – studio – zadanie obejmuje napisanie jednostronicowego scenariusza na zadany temat oraz sfilmowanie go w jednym ujęciu z pomocą studenta kierunku Realizacja obrazu. Można korzystać z rekwizytów. Kandydat ma do dyspozycji trzech aktorów.
- Rozmowa kwalifikacyjna - obrona zadania dokumentalnego i inscenizacji.
Ocena niedostateczna uzyskana z jakiegokolwiek egzaminu - na każdym etapie - decyduje o negatywnym wyniku postępowania kwalifikacyjnego.
O ostatecznym przyjęciu na studia decyduje liczba punktów w ramach ustalonego limitu.
Dostępny jest też kierunek Reżyseria II stopnia.
Organizacja produkcji filmowej i telewizyjnej (studia stacjonarne I stopnia, oraz niestacjonarne I stopnia)
Rekrutacja odbywa się na podstawie egzaminów wstępnych:
Rozmowa kwalifikacyjna: wiedza o filmie i mediach oraz sprawdzian predyspozycji do sprawowania funkcji kierownika produkcji w filmie i telewizji. Kandydaci muszą posiadać zdany egzamin maturalny/egzamin dojrzałości.
W trakcie egzaminu wstępnego Komisja rekrutacyjna złożona z wykładowców Szkoły Filmowej im. Krzysztofa Kieślowskiego ocenia kompetencje kandydata oraz jego predyspozycje organizacyjno-twórcze w zakresie sztuki, kultury, filmu i mediów.
Pytania dotyczą historii filmu polskiego i światowego, kierunków kina współczesnego, zasad funkcjonowania kinematografii oraz mediów w Polsce. Kandydat może zostać również poproszony o zaproponowanie rozwiązania dla postawionego przed nim problemu organizacyjnego z zakresu produkcji filmowej.
Kandydatom zaleca się zapoznanie się z podstawowymi zagadnieniami z następujących publikacji:
- Gregory Goodel, Sztuka produkcji filmowej;
- Jerzy Płażewski, Historia filmu 1895-2005;
- Ustawa z dnia 30 czerwca 2005 o kinematografii;
- Ustawa z dnia 29 grudnia 1992 o radiofonii i telewizji.
Dostępny jest też kierunek Organizacja produkcji filmowej i telewizyjnej II stopnia (studia stacjonarne oraz niestacjonarne).
Realizacja obrazu filmowego, telewizyjnego i fotografia (studia stacjonarne, magisterskie)
Rekrutacja odbywa się na podstawie oceny nadesłanych prac oraz egzaminów wstępnych.
Wymagane prace to:
- Obowiązkowo minimum 10 fotogramów (odbitek na papierze fotograficznym o wymiarach min. 18x24 cm).
Dodatkowo można składać dowolne prace plastyczne i filmowe.
Egzaminy wstępne składają się z trzech etapów:
ETAP I:
- Przegląd i ocena prac fotograficznych (oraz przedstawionych przez kandydata dodatkowych prac plastycznych i filmowych). Komisja rekrutacyjna złożona z wykładowców Szkoły Filmowej im. Krzysztofa Kieślowskiego ocenia treść i formę przedstawionych prac. Szczególnym przedmiotem oceny są: walory formalne, poziom techniczny, kompozycja, oświetlenie, forma narracyjna, wizja artystyczna, sposób interpretacji rzeczywistości, wrażliwość estetyczna, potencjał twórczy kandydata.
ETAP II:
- Egzamin praktyczny w zakresie wykonanych samodzielnie przez kandydata (w czasie ściśle określonym przez komisję egzaminacyjną) prac fotograficznych na zadany temat w formie reportażu oraz zadania formalnego. Komisja ocenia treść, sposób narracji oraz formę: kompozycję, oświetlenie, oryginalny sposób postrzegania, rzeczywistości, wrażliwość artystyczną oraz potencjał kreacyjnego myślenia kandydata.
- Egzamin pisemny - analiza warsztatowa wizji plastycznej filmu. Kandydat analizuje w formie pisemnej zaprezentowane w czasie egzaminu dzieło filmowe ze szczególnym uwzględnieniem zastosowanych środków wyrazu (technicznych i artystycznych), warsztatu operatora obrazu: wizję plastyczną dzieła filmowego, kompozycję sekwencji, scen, ujęć, poszczególnych kadrów, efektów wizualnych, wizję kolorystyczną, rytm obrazu filmowego, artystyczną interpretację rzeczywistości.
ETAP III:
- Egzamin praktyczny – realizacja oraz prezentacja zadania inscenizacyjnego.
Kandydat realizuje (w ściśle określonym czasie w studio telewizyjnym) zadanie inscenizacyjne, którego „bohaterem” jest rekwizyt. Zadanie polega na realizacji sceny filmowej (zdarzenia). Komisja ocenia: oryginalność pomysłu, umiejętność wyrażenia przez kandydata założeń artystycznych, warsztatowych zaprezentowanej sceny oraz sposób i formę realizacji. - Egzamin ustny – rozmowa kwalifikacyjna z zakresu wiedzy o fotografii i sztuce filmowej.
Ocena niedostateczna uzyskana z jakiegokolwiek egzaminu w każdym etapie decyduje o negatywnym wyniku postępowania kwalifikacyjnego.
Creative management in new media (studia stacjonarne w języku angielskim, II stopnia).
Rekrutacja odbywa się na podstawie egzaminów wstępnych.
Egzamin odbywa się w języku angielskim.
O przyjęcie na studia mogą się ubiegać absolwenci studiów wyższych (licencjackich i magisterskich) kierunków w ramach jednej z dyscyplin: sztuk filmowych i teatralnych, nauk o komunikacji społecznej i mediach, nauk o zarządzaniu i jakości, nauk prawnych, nauk socjologicznych, nauk humanistycznych, psychologii, sztuk muzycznych, sztuk plastycznych lub pokrewnych.
Warunkiem przystąpienia do rekrutacji jest złożenie portfolio zawierającego informacje o:
- ukończenia pierwszego lub drugiego stopnia studiów na kierunku w ramach jednej z dyscyplin: sztuk filmowych i teatralnych, nauk o komunikacji społecznej i mediach, nauk o zarządzaniu i jakości, nauk prawnych, nauk socjologicznych, psychologii, sztuk muzycznych, sztuk plastycznych lub pokrewnych;
- działalności związanej z wykonywaniem zadań kreatywnych w przemyśle audiowizualnym.
Przyjęcia na studia do granicy limitu odbywać się będą na podstawie złożonego portfolio i rozmowy kwalifikacyjnej w języku angielskim weryfikującej wiedzę o współczesnym przemyśle kreatywnym, instytucjach kultury, ekonomice sektora audiowizualnego oraz weryfikującej predyspozycje do pracy w przemyśle audiowizualnym.
W przypadku kandydatów, którzy uzyskali tę samą ocenę z rozmowy kwalifikacyjnej, jako kolejne kryterium stosuje się ocenę z pracy dyplomowej, a następnie z egzaminu dyplomowego.
Ocena niedostateczna uzyskana z jakiegokolwiek egzaminu w każdym etapie decyduje o negatywnym wyniku postępowania kwalifikacyjnego.
Autor
Mateusz Olech
Fan sztuki, przede wszystkim muzyki i filmu. Obsesja na punkcie kina na dobre rozwinęła się u niego wraz z odkryciem Davida Lyncha. Za najlepszy film uważa ''Mulholland Drive'', największym sentymentem darzy ''Park Jurajski'', a największe ciary ma oglądając ''2001: Odyseja Kosmiczna''. Pisze dla portali filmeter.pl oraz falakina.pl. Większość roku spędza w Anglii, gdzie studiuje na kierunku Film Studies.