Jak dostać się do szkół filmowych? (cz. 4 – Gdańsk i Gdynia)
Mimo że oferta edukacyjna dla osób zainteresowanych filmem na północy Polski nie jest tak bogata jak na przykład w Warszawie, Krakowie czy Łodzi, nie oznacza to, że edukacja filmowa zupełnie tutaj nie istnieje. Gdyńska Szkoła Filmowa oferuje studia dla przyszłych reżyserów, a Studium wokalno-aktorskie oraz Akademia Muzyczna w Gdańsku kształcą w kierunkach aktorskich. Poniżej znajdziecie najbardziej aktualne wymagania wspomnianych szkół dla kierunków związanych z filmem.
Gdyńska Szkoła Filmowa
Policealne, niepubliczne studium filmowe, które swoją działalność zaczęło w 2010 roku. Jest pierwszą w Polsce Północnej szkołą filmową. Od innych niepublicznych uczelni o których pisałem w poprzednich częściach cyklu Wymagania Szkół Filmowych różni się tym, że od słuchaczy nie jest pobierane czesne. Szkoła kształci w kierunku Reżyseria.
Wymagania:
Rekrutacja składa się z trzech etapów:
- Dopuszczenie do egzaminów wstępnych na podstawie złożonych dokumentów i prac
- Egzamin wstępny
- Rozmowa kwalifikacyjna
Warunki dopuszczenia do egzaminu wstępnego:
- Kandydaci ubiegający się o przyjęcie na semestr pierwszy powinni złożyć następujące dokumenty:
- wypełniony Wniosek Rekrutacyjny (do pobrania na stronie szkoły www.gsf.pl);
- oryginał lub odpis świadectwa maturalnego lub świadectwa ukończenia szkoły średniej lub szkoły wyższej (ewentualna kserokopia świadectwa maturalnego lub dyplomu ukończenia szkoły wyższej winne zostać potwierdzone za zgodność z oryginałem przez notariusza lub instytucję wydającą dokument. Świadectwa maturalne lub dyplomy uczelni wyższych wydane przez zagraniczne instytucje winny zostać przetłumaczone na język polski przez tłumacza przysięgłego);
- zdjęcie legitymacyjne w wersji elektronicznej wysłane na adres info@gsf.pl;
- kserokopię dowodu osobistego;
- zaświadczenie lekarskie o braku przeciwwskazań do wykonywania zawodu reżysera - skierowanie na badanie wydaje biuro szkoły (prosimy kandydatów o kontakt mailowy);
- krótki film - autoprezentację wraz z uzasadnieniem dlaczego kandydat chciałby zostać słuchaczem Gdyńskiej Szkoły Filmowej; film do 1 minuty, zrealizowany w dowolnej technice - przesłany w formie linku internetowego (np. na youtube, vimeo) na adres mailowy: info@gsf.pl;
- pisemne potwierdzenie wniesienia opłaty rekrutacyjnej w wysokości 200 PLN w formie przelewu na konto bankowe Pomorskiej Fundacji Filmowej w Gdyni PKOBP ODDZIAŁ 17 W GDYNI 86 1440 1026 0000 0000 1045 6142. Opłaty można dokonywać do 20 maja
- Teczka dokumentująca własny dorobek artystyczny kandydata zawierająca:
- krótki film fabularny lub dokumentalny lub animowany (od 1 do 5 minut), zrealizowany w dowolnej technice - przesłany w formie linku internetowego (np. na youtube, vimeo) na adres mailowy: info@gsf.pl
- oryginalne prace literackie w postaci:
- a) pomysłu na scenariusz krótkiego filmu fabularnego w formacie noweli filmowej lub treatmentu (bez dialogów!) (maksymalnie 2 strony A4, czcionka 12 Times, 28 wersów na stronie), w którym jedna z poniższych kwestii będzie stanowiła istotny element historii:
- „Nagle wstała, spojrzała jeszcze raz na niego (na nią ) i pomyślała, że śmierć nie kończy życia. Ona dopiero je zaczyna…”
- „Czuł się zmęczony i przegrany. Ale podnosząc się z kolan pomyślał coś najbardziej absurdalnego w takiej chwili, przecież największą siłą jest słabość…”
- b) pomysłu na scenariusz krótkiego filmu dokumentalnego na zadany temat „Moja miłość” (maksymalnie 1800 znaków ze spacjami, 1 strona A4);
Prace literackie należy podpisać imieniem i nazwiskiem oraz zatytułować wybranym tematem zadania.
- dwie prace fotograficzne na zadane tematy:
- a) tryptyk fotograficzny „Napięcie”
- b) opowieść fotograficzna [od 5 do 10 zdjęć] „Zemsta”
Prace fotograficzne należy podpisać imieniem i nazwiskiem oraz zatytułować.
Wszystkie prace powinny mieścić się w teczce formatu A4.
- Kandydaci mogą dołączyć do teczki własne prace twórcze np.: filmowe, literackie, fotograficzne, plastyczne, muzyczne, stanowiące dorobek artystyczny. Oryginały prac dołączane są na własną odpowiedzialność autora.
Egzamin wstępny składa się z pięciu zadań:
- Zadanie scenariuszowe,
- Test z wiedzy o kulturze i sztuce,
- Zadanie narracyjne - ułożenie historii na podstawie fotosów z filmu fabularnego,
- Ćwiczenie z aktorem - wyreżyserowanie scenki na zadany temat.
- Dodatkowe ćwiczenie egzaminacyjne.
Akademia Muzyczna im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku
Na wydziale wokalno-aktorskim Gdańskiej Akademii Muzycznej mają okazję kształcić się osoby zainteresowane aktorstwem. Kierunek Wokalistyka oferuje specjalność Musical, który przygotowuje zarówno wokalnie jak i aktorsko.
Wymagania:
Kierunek: Wokalistyka specjalność musical
I etap: Badanie predyspozycji wokalnych
Część I: na podstawie nadesłanych nagrań
Należy przesłać oddzielne pliki prezentujące poszczególne utwory przygotowane na egzamin oraz pliku z autoprezentacją kandydata.
- Autoprezentacja powinna zawierać następujące informacje:
- imię i nazwisko,
- numer rekrutacyjny,
- wiek (ukończone lata),
- nazwę miejscowości, z której pochodzi lub w której obecnie mieszka kandydat,
- informację o ewentualnym wykształceniu muzycznym kandydata (czy kandydat uczył się lub ukończył jakąś placówkę kształcenia muzycznego, nazwę instrumentu głównego, na którym uczył się kandydat, liczbę ukończonych klas lub informację o braku wykształcenia muzycznego),
- informację o okresie i formie nauki śpiewu (należy podać, ile lat lub miesięcy kandydat uczył się śpiewu i czy w formie zorganizowanej – np. w szkole muzycznej – czy w formie prywatnych lekcji/konsultacji lub że kandydat nie uczył się śpiewu w ogóle; nie należy podawać ewentualnego nazwiska pedagoga, u którego uczył się kandydat).
- Nagrania utworów przesłane w osobnych plikach powinny zawierać:
- informację o zaprezentowanym programie (imię i nazwisko kompozytora oraz tytuł utworu – w przypadku songów musicalowych należy wskazać postać wykonującą song oraz tytuł musicalu, z którego pochodzi).
Wymagania programowe:
- song musicalowy (obowiązują oryginalne tonacje songów),
- piosenka polska o wysokich walorach artystycznych (polscy autorzy muzyki i tekstu),
- piosenka ze światowego repertuaru.
Nagrania mogą być zarejestrowane z akompaniamentem fortepianu lub podkładem muzycznym.
Obowiązuje pamięciowe opanowanie repertuaru.
Część II: Egzamin w aMuz po zakwalifikowaniu przez Komisję Egzaminacyjną. Kandydat osobiście wykonuje pozycje repertuarowe wskazane przez Komisję (każdy kandydat zostanie poinformowany o terminie swojego egzaminu).
Przed przystąpieniem do egzaminu należy dostarczyć aktualne zaświadczenie od lekarza foniatry o braku przeciwwskazań do intensywnego wysiłku głosowego.
Uczelnia zapewnia akompaniatorów, wymagane jest dostarczenie materiałów nutowych lub podkładów muzycznych w formacie mp3, po zakwalifikowaniu do części II egzaminu.
II etap: Badanie predyspozycji ruchowych i aktorskich (w aMuz)
- Badanie predyspozycji ruchowych.
Przed przystąpieniem do egzaminu należy dostarczyć aktualne zaświadczenie od lekarza ortopedy o braku przeciwwskazań do intensywnych zajęć ruchowych
Wymagania:
- przygotowanie dwóch fragmentów tanecznych (2 x 1 min.), zróżnicowanych pod względem stylistyki lub charakteru (preferowane techniki – taniec klasyczny, jazz, modern. Dopuszczalne są fragmenty oryginalnej choreografii z musicali. Wyłącza się techniki tańca ludowego, towarzyskiego, hip hop oraz inne tańce nowoczesne),
- improwizacja do zadanej muzyki (wymagany strój ćwiczebny i miękkie obuwie oraz przesłanie podkładu muzycznego w formacie mp3).
- Sprawdzenie dykcji.
- Badanie predyspozycji aktorskich.
- pamięciowe przygotowanie dwóch wierszy (klasyczny i współczesny) oraz dwóch fragmentów prozy (klasyczna i współczesna),
- improwizacja drobnych zadań aktorskich w oparciu o przygotowane teksty Wymagania programowe:
- proponowani autorzy wierszy: J. Słowacki, A. Mickiewicz, K.I. Gałczyński, B. Leśmian, Cz. Miłosz, W. Szekspir, S. Jesienin,
- proponowani autorzy prozy: W. Reymont, T. Konwicki, W. Gombrowicz, B. Szulc, H.Ch. Andersen, A. Czechow.
III etap: Badanie predyspozycji w zakresie słuchu muzycznego i ogólnej znajomości specyfiki wybranej specjalności studiów (w aMuz)
- Badanie predyspozycji w zakresie słuchu muzycznego. Wymagania:
- Powtarzanie głosem dźwięków granych przez egzaminatora na fortepianie.
- Śpiewanie podanych motywów i fraz melodyczno-rytmicznych z określeniem wysokości dźwięków (określenie z nazewnictwem lub w przybliżeniu).
- Dokończenie zaimprowizowanego przez pedagoga tematu.
- Określenie wysokości dźwięków najwyższego i najniższego głosu w przebiegu harmonicznym.
- Powtarzanie głosem dźwięków wchodzących w skład akordów.
- Badanie poczucia rytmu. Obowiązuje stopniowanie trudności powyższych ćwiczeń w zależności od stopnia przygotowania kandydata.
- Rozmowa kwalifikacyjna.
Studium Wokalno-Aktorskie im. Danuty Baduszkowej w Gdyni
Studium kształci swoich studentów ze śpiewu, tańca oraz aktorstwa. Mieści się na terenie Teatru Muzycznego im. Danuty Baduszkowej w Gdyni gdzie studenci mają okazję zdobywać doświadczenie. Szkoła może się pochwalić absolwentami takimi jak Grażyna Brodzińska czy Izabela Trojanowska.
Wymagania:
Poniżej spisane są tegoroczne zasady rekrutacji dodatkowej dostępne na stronie studium.
I Etap rekrutacji:
- Wypełnienie formularza rejestracyjnego
- Nagranie Wizytówki
Część Wokalna egzaminu:
Nagranie
Na egzamin ze śpiewu przygotuj dwa dowolne utwory wokalne (wykonaj je z pamięci). Utwory powinny prezentować jak najlepiej Twoje warunki i możliwości wokalne. Zwróć uwagę, aby utwory były zróżnicowane w treści i nastroju. Jeden z utworów obowiązkowo musi być wykonany w języku polskim. Może to być utwór polski lub zagraniczny w ogólnodostępnym polskim tłumaczeniu (mile widziane utwory musicalowe)
Część aktorska egzaminu
Nagranie I – proza wymagana
Obowiązkowy fragment prozy w Twojej interpretacji. Jeden fragment z trzech, które otrzymasz po zalogowaniu się na stronie jako kandydat.
Nagranie II – proza własna
Fragment prozy w Twojej interpretacji i wybrany przez Ciebie. Pamiętaj, aby Twoja wypowiedź była w pierwszej osobie. Tekst powinien stanowić zamkniętą całość i być nacechowany problemem, z którym zmaga się bohater, jego psychologiczną rozterką. Proponujemy literaturę współczesną, np. prozę amerykańską, ale nie wykluczamy utworów starszych.
Nagranie III - wiersz
Wiersz sylabiczny wybrany przez Ciebie i w Twojej interpretacji (wiersz sylabiczny).
Nagranie IV – Zdarzenie z Twojego życia
Krótki monolog własnymi słowami opisujący zdarzenie z Twojego życia na jeden z poniższych tematów:
- - moje największe marzenie,
- - moja największa frustracja,
- - mój największy lęk,
- - moja największa tęsknota,
- - moje największe pragnienie,
- - na co się nie zgadzam,
- - kogo lub co najbardziej kocham.
Twoje nagrania egzaminu aktorskiego łącznie nie powinny przekraczać 15 minut.
Część taneczna egzaminu
Po zgłoszeniu się (wypełnieniu formularza) otrzymasz nagrane filmiki z zadaniami tanecznymi oraz plik muzyczny, do którego będziesz mógł ćwiczyć. Nagraj te ćwiczenia i wyślij do nas.
II ETAP
Drugi etap składa się z:
Badanie predyspozycji słuchowych
Słuch wysokościowy: powtarzanie głosem pojedynczych dźwięków granych na fortepianie w różnych rejestrach - pamięć muzyczna: powtarzanie głosem krótkiej melodii tonalnej (motyw dwutaktowy) zagranej jeden raz lub zagrany dwukrotnie jeżeli motyw jest bardziej skomplikowany - słuch harmoniczny: odtwarzanie głosem granych jednocześnie dwudźwięków (interwały) oraz trzy, cztero - dźwięków (akordy) - poczucie rytmu: odtwarzanie za pomocą klaskania usłyszanego motywu melodyczno – rytmicznego
Dykcja
W zakresie wymowy od kandydatów oczekuje się: prawidłowej budowy aparatu artykulacyjnego (dobry zgryz, zdrowe uzębienie) - podstawowych wiadomości z zakresu fonetyki polskiej - poprawności językowej w spontanicznych wypowiedziach - sprawności artykulacyjnej (wyraziste wymawianie) - zdrowego, brzmiącego i nośnego głosu.
Egzamin praktyczny ze śpiewu
Na egzaminie ze śpiewu powtórzycie nagrane utwory z I etapu.
Egzamin praktyczny aktorski
Na egzaminie z aktorstwa zaprezentujecie 3 teksty (2 prozy i wiersz) z I etapu oraz na tych tekstach wykonacie zadane działania, etiudy aktorskie. Sprawdzimy również waszą podstawową wiedzę o teatrze, literaturze i życiu kulturalnym.
Egzamin ruchowo-taneczny
Na egzaminie z tańca zaprezentujecie układ choreograficzny z I etapu, oraz zadane ćwiczenia, układy o które na bieżąco zostanie poproszeni w czasie trwania egzaminu.
Autor
Mateusz Olech
Fan sztuki, przede wszystkim muzyki i filmu. Obsesja na punkcie kina na dobre rozwinęła się u niego wraz z odkryciem Davida Lyncha. Za najlepszy film uważa ''Mulholland Drive'', największym sentymentem darzy ''Park Jurajski'', a największe ciary ma oglądając ''2001: Odyseja Kosmiczna''. Pisze dla portali filmeter.pl oraz falakina.pl. Większość roku spędza w Anglii, gdzie studiuje na kierunku Film Studies.